Przedszkole Bajeczka
Plan Roczny Pracy PrzedszkolaPlan Pracy Miejskiego przedszkola Publicznego nr 8 ‘Bajeczka”
w Starogardzie Gdańskim
w roku szkolnym 2023/2024
„Daj coś od siebie”
WIZJA
Dziecko:
- buduje relacje z najbliższymi jako fundament swojego życia,
- doskonali swoją sprawność ruchową oraz wyrabia nawyk przebywania na świeżym powietrzu,
- nawiązuje kontakty z rówieśnikami i najbliższym otoczeniem,
- uczy się wyrozumiałości i postawy empatycznej, a także radzenia sobie z porażką,
- szanuje drugiego człowieka i toleruje inność drugiego człowieka.
MISJA
Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań, którym musimy sprostać. Dziecko, które dopiero zaczyna poznawać świat, jest otwarte na wszystko co je otacza, ale również niepewne tego co może spotkać na swojej drodze. We wczesnym okresie rozwoju dziecka najważniejsza jest rodzina i wzmacnianie więzi. To w nas, jako dorosłych dziecko ma wsparcie i to my musimy dziecku pokazać to co jest dobre i co złe, nauczyć je tolerancji i empatii. Czas spędzony z najbliższymi jest bezcenny, zaowocuje później w dorosłym życiu tego małego człowieka. Czas spędzony z rodziną, aktywnie, nie tylko wzmocni więzi rodzinne, ale również wpłynie korzystnie na rozwój dziecka. Wspomaganie roli wychowawczej rodziny, doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, wspierania uczniów w rozwijaniu ich aktywności fizyczne priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym
Ważną rolę w budowaniu relacji z rówieśnikami stanowi tolerancja, poszanowanie praw innych dzieci. Odmienność spotyka nas na każdym kroku. Nasze dzieci mają z nią do czynienia o wiele częściej niż my, kiedy byliśmy mali. Początkowo jej nie dostrzegają, później ją piętnują, a czasem stają się nieśmiałe z powodu własnej odmienności. Lekcja tolerancji przyda się każdemu z nas. Dobrze jednak zacząć ją od najmłodszych lat.
Podstawa opracowania rocznego planu pracy:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) - Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024, określone przez Ministra Edukacji i Nauki, na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (t.j. Dz.U. 2023 poz. 900)
Kierunki polityki oświatowej wybrane dla przedszkola:
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra i rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i ich rodzin udzielanego poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw i działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Zadanie: Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Uczestniczenie w obchodach świąt i rocznic lokalnych oraz narodowych – o charakterze historycznym i patriotycznym. Akademia z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego, program słowno-muzyczny. Poznawanie kultury i tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej – prezentacje multimedialne, albumy, zdjęcia, filmy podróżnicze i edukacyjne. Organizowanie we współpracy z rodzicami Dni Kulturowych – „Poznajemy naszych sąsiadów – bliższych i dalszych”, itp. (język, stroje ludowe, potrawy, tradycje, zabawy dziecięce). „Wspomnienia z wakacji / z podróży” – zajęcia metodami aktywizującymi, wykorzystujące doświadczenia i wiedzę dzieci z podróży do innych krajów i po Polsce (aktywność językowa, ruchowa, plastyczna, muzyczna) Wirtualne wycieczki edukacyjne, poznawanie elementów charakterystycznych dla wybranych krajów Europy – muzyka, malarstwo, sztuka, kultura regionalna, literatura dziecięca, obiekty architektury, postaci historyczne. Założenie kącika „Mały odkrywca” – organizowanie działań twórczych i badawczych – stwarzanie okazji do poznawania i wykorzystania cech różnych materiałów w praktycznym działaniu. „Wybitni Polacy” – poznanie wybranych postaci wynalazców i twórców (malarze, kompozytorzy, pisarze, konstruktorzy, wynalazcy, podróżnicy, itp.) oraz ich osiągnięć znanych w Europie i na Świecie. „Bajki i baśnie z całego świata” – poznawanie polskiej i obcej literatury dziecięcej, charakterystycznej dla wybranych krajów europejskich (w formie książkowej, audiobooków, filmów dla dzieci.) Udział w Ogólnopolskich Projektach Edukacyjnych – wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym, poprzez różnorodne formy działania. Spotkania ze współcześnie żyjącymi twórcami – np. autorami literatury dziecięcej, ilustratorami książek, malarzami, twórcami muzyki ludowej, twórcami lokalnymi. | nauczyciele grup dyrektor nauczyciele grup 6-l. nauczyciele nauczyciele grup 5-6 l. nauczyciele grup nauczyciele grup nauczyciele grup nauczyciele grup 5-6 l. nauczyciele grup nauczyciele nauczyciele 5-6 l. | w ciągu roku XI 2023 w ciągu roku w ciągu roku w ciągu roku w ciągu roku X 2023 w ciągu roku w ciągu roku w ciągu roku w ciągu roku | ||
Zadanie: Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Zapoznanie rodziców z treściami wychowawczo-profilaktycznymi w realizowanych programach wychowania przedszkolnego. Organizowanie spotkań i zajęć otwartych dla rodziców, przy okazji ważnych momentów w życiu przedszkola i rodziny – święta, uroczystości przedszkolne. „Wiem, co znaczy dobro” – wprowadzanie dziecka Stworzenie grupowej „Listy ekspertów” – tablicy ze zdjęciami lub imionami dzieci dobrych w jakiejś dziedzinie (czynności), mogących i chcących pomóc innym – diagnoza mocnych stron dziecka i ewentualnych słabości. Stwarzanie dzieciom okazji do podejmowania decyzji w prostych, codziennych zabawach i czynnościach oraz brania za nie odpowiedzialności. Rozmowy o postawach postaci z literatury dziecięcej – próby samodzielnej oceny ich zachowań, propozycje zachowań pozytywnych w miejsce negatywnych. Obchody „Dnia Dobrych Uczynków” – czynienie dobrych uczynków na rzecz ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego. „Lubię pomagać” – udział dzieci w akcjach bezinteresownej pomocy: zbiórki karmy, jasełka dla podopiecznych DPS, udział w akcjach charytatywnych np. Pola Nadziei, Góra grosza, Nakrętki dla Alicji… Organizowanie spotkań z udziałem seniorów, osób niepełnosprawnych, osób zaangażowanych w działania pomocowe – wspólne wykonywanie ozdób świątecznych, kolędowanie, rozmowy na różne tematy. Udział w projekcie „Akcja Bliżej Pieska” – podczas realizacji dzieci będą mogły nieść pomoc potrzebującym zwierzakom oraz nauczą się właściwego zachowania wobec nich. Konkurs międzyprzedszkolny „Sercem malowane” – dobro w wierszu i piosence – eliminacje przedszkolne, finał otwarty dla społeczności lokalnej w Domu Kultury lub Bibliotece. Udział w projekcie „Koncertowy DOBRY gest” – rozwijanie empatii i zrozumienia, pokazanie dzieciom magii pomagania. Piknik rodzinny „Dobro jest w nas” – integracja społeczności przedszkolnej w ramach ogólnopolskiej akcji „Postaw na rodzinę”, konkursy i konkurencje zgodne z zasadami fair-play. | nauczyciele w grupach dyrektor, nauczyciele nauczyciele psycholog nauczyciele psycholog pedagog specjalny nauczyciele, rodzice nauczyciele nauczyciele, pracownicy nauczyciele grup rodzice pracownicy nauczyciele grup nauczyciele, pracownicy, rodzice nauczyciele, rodzice nauczyciele, pracownicy, rodzice dyrektor, nauczyciele, dzieci i ich rodziny | IX 2023 cały rok / zajęcia w grupach cały rok od IX 2023 cały rok cały rok 19 V 2024 w terminach akcji 1 x kwartał XI 2023 – II 2024 III 2024 XII 2023 – IV 2024 VI 2024 | ||
Zadanie: Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym. | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Zapoznanie nauczycieli z aktualnymi przepisami dotyczącymi przyjmowania i pracy z dziećmi cudzoziemskimi. Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) – stworzenie sieci współpracy nauczycieli najbliższych przedszkoli Warsztaty dla nauczycieli „Praca z dzieckiem Organizowanie zajęć koleżeńskich obejmujących zabawy i zajęcia integrujące dzieci polskie i cudzoziemskie, radzenie sobie z barierami językowymi i kulturowymi – wymiana doświadczeń. Zapewnienie wsparcia asystenta kulturowego lub osoby władającej językiem dziecka cudzoziemskiego – pomoc dziecku i jego rodzicom (opiekunom) w adaptacji do nowych warunków i środowiska. Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. | dyrektor dyrektor nauczyciele specjaliści dyrektor nauczyciele grup dyrektor psycholog dyrektor pedagog specjalny psycholog | IX 2023 na bieżąco X 2023 w ciągu roku w miarę potrzeb w miarę potrzeb | ||
Zadanie: Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i ich rodzin udzielanego poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Planowanie procesów wspomagania rozwoju Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie analizowania zaleceń z opinii i orzeczeń, oraz przeprowadzania obserwacji i diagnozy, interpretowania wyników i wykorzystywania ich do indywidualizowania pracy z dziećmi i udzielania im adekwatnego wsparcia – przez warsztaty, szkolenia, konsultacje organizowane we współpracy z poradnią p-p, poradnią specjalistyczną lub innym podmiotem działającym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Warsztaty dla rodziców – rozwijanie umiejętności wychowawczych, wskazanie sposobów wspierania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci przez zapoznanie (przypomnienie) procedur obowiązujących w przedszkolu, kodeks grupowy i bieżący nadzór nad stosowaniem się do tych procedur. Współpraca z innymi przedszkolami oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną i ich specjalistami Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. Korzystanie z atrakcyjnych ofert innych podmiotów w zakresie organizowania zajęć i aktywności wspierających rozwój dzieci, np. udział w ogólnopolskim projekcie edukacji filmowej „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej” (w kinach lub online) – tematy dla przedszkola: emocje, komunikacja, ekologia, współpraca, podróże, rodzina, pokonywanie trudności. Współpraca z Fundacją „Dajemy Dzieciom Siłę” i innego wsparcia dla rodziców i nauczycieli. Opracowanie i przyjęcie do realizacji przedszkolnego „Programu ochrony dzieci przed przemocą”. | pedagog specjalny, psycholog, nauczyciele dyrektor, pedagog specjalny, psycholog, nauczyciele psycholog dyrektor, nauczyciele, pracownicy, rodzice dyrektor, nauczyciele, specjaliści dyrektor pedagog specjalny psycholog nauczyciele, rodzice Dyrektor, psycholog, nauczyciele, rodzice powołany zespół nauczycieli | IX 2023 / potem X 2023 / w razie potrzeby XI 2023 II 2024 IX 2023 / na bieżąco w razie zmian cały rok na bieżąco w ciągu roku w miarę potrzeb XI 2023 – I 2024 | ||
Zadanie: Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw i działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Promowanie wśród rodziców edukacji prozdrowotnej – organizacja spotkań z rodzicami, warsztatów umiejętności wychowawczych oraz tematycznych np. „Aktywność fizyczna a zdrowie dziecka” Rozwijanie u dzieci umiejętności współdziałania, komunikowania się, dostrzegania potrzeb innych osób, w trakcie gier i zabaw ruchowych. Realizacja projektu edukacyjnego „Gry i zabawy Zajęcia otwarte dla rodziców lub dziadków „Gramy razem” – ulubione zabawy i gry z dzieciństwa rodziców lub dziadków. Nauka asertywności i radzenia sobie z trudnymi emocjami, związanymi z oczekiwaniem na swoją kolej, porażką lub niepowodzeniem w grze lub zabawie. Stworzenie przedszkolnego „Kodeksu fair-play”, który będzie stosowany przez wszystkie dzieci w czasie wspólnych zabaw ruchowych, gier lub konkurencji sportowych – w sali lub w ogrodzie. Systematyczne zajęcia pod hasłem „Ruch to zdrowie”- realizacja ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych – w salach i na powietrzu – uświadamianie dzieciom znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia i kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych. „Mikołajkowe zawody sportowe” – impreza integracyjna – gry, zabawy ruchowe, konkurencje sportowe na śniegu – z udziałem rodziców. Zabawy przeciw agresji – zabawy ruchowe „Witamy wiosnę” – impreza ogólnoprzedszkolna – piosenki o wiośnie, tańce i korowody w ogrodzie przedszkolnym (pedagogika zabawy). Udział w projekcie „SPRINTEM DO MARATONU X Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków” – popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa Doposażenie przedszkola i systematyczne wykorzystywanie różnorodnych akcesoriów i przyrządów do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych. | psycholog wszyscy nauczyciele, psycholog nauczyciele nauczyciele psycholog, nauczyciele, rodzice nauczyciele nauczyciele nauczyciele, rodzice nauczyciele nauczyciele nauczyciele dyrektor, nauczyciele dyrektor, nauczyciele | X 2023 / cały rok w ciągu roku każda grupa dwa razy w roku w ciągu roku X 2023 cały rok 6 XII 2023 w ciągu roku 21 III 2024 V – VI 2024 VI 2024 w ciągu roku | ||
Zadanie: Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. | ||||
Działania i sposób realizacji | Realizatorzy | Termin | ||
Warsztaty dla nauczycieli dotyczące nowych narzędzi TiK, w tym sztucznej inteligencji oraz nauka ich wykorzystania w bieżącej pracy z dziećmi – stacjonarnej i zdalnej (generatory kart pracy, gier dydaktycznych, aplikacje i platformy edukacyjne, itp.) Wymiana doświadczeń, tworzenie wspólnej bazy narzędzi i dobrych praktyk, w tym do wykorzystania w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wykorzystywanie w pracy stacjonarnej z dziećmi technologii cyfrowych w sposób rozważny, zaplanowany i bezpieczny – zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z zasobów internetu (sieciaki.pl, necio.pl) Odbywanie spotkań zespołów nauczycieli online w celu bieżącej wymiany informacji i tworzenia wspólnych dokumentów. Wykorzystywanie w pracy z dziećmi elementów programowania i kodowania – adekwatnie do możliwości rozwojowych dzieci Organizowanie lub udział w konkursach dla dzieci Udział z dziećmi w wirtualnych wycieczkach i spacerach. Wykorzystywanie ustalonej z rodzicami platformy edukacyjnej lub aplikacji na zajęciach z dziećmi (Squla.pl, zdobywcywiedzy.pl, matzoo.pl, superkids.pl,scratch.pl, duolingo.pl, itp.) Odbywanie w formie zdalnej bieżących kontaktów Przeprowadzanie elektronicznych ankiet dla rodziców i nauczycieli w ramach diagnozy potrzeb i badania jakości funkcjonowania przedszkola. Realizacja innowacji „Czuję się bezpiecznie w cyfrowym świecie” | dyrektor nauczyciele specjaliści nauczyciele specjaliści wszyscy nauczyciele nauczyciele nauczyciele nauczyciele nauczyciele specjaliści nauczyciele, specjaliści dyrektor nauczyciele grup 5 i 6 lat | X 2023 I 2024 cały rok cały rok w miarę potrzeb w ciągu roku w terminach konkursów zgodnie z realizowanym tematem na bieżąco zgodnie z planem współpracy w miarę potrzeb zgodnie | ||
PLAN WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
L.p. | RODZAJ WSPÓŁPRACY | FORMY REALIZACJI | TERMIN | OSOBY ODPOWIE -DZIALNE |
1. | Miejska Biblioteka Publiczna im. Ks. Bernarda Sychty | · Wyjścia do Biblioteki · Lekcje biblioteczne · Konkursy · Cała Polska czyta dzieciom | Cały rok | Dyrektor Wychowawcygrup |
2. | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1im. Henryka Sienkiewicza | · Rozmowy z pedagogiem szkolnym · Przedszkole /Szkoła – zaprasza dzieci na okazjonalne uroczystości oraz imprezy · „ Wizyta w szkole” – zapoznanie z budynkiem i rozkładem pomieszczeń | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup |
3 | II Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kociewskiej | · Spotkania z licealistami, pogadanki, przedstawienia | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup |
4 | Miejskie Przedszkola Publiczne oraz Przedszkola Niepubliczne | · Udział w corocznym Konkursie Recytatorskim organizowanym przez naszą placówkę · Udział dzieci w corocznym Przeglądzie Tańców Dziecięcych organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 10 „Słoneczna Kraina” · Udział dzieci w Przeglądzie Piosenki Przedszkolnej „Kolorowe piosenki” organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 3 „Miś Uszatek” · Udział dzieci w corocznym Przeglądzie Teatralnym organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek” · Udział dzieci w wystawie prac plastycznych organizowanej przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi · Udział dzieci w Przeglądzie Twórczości Dziecięcej organizowanej przez Przedszkole Niepubliczne „ Plastuś” · Udział w Konkursie Piosenki Religijnej organizowanej przez Przedszkole Niepubliczne „ Arka Noego” | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup |
5 | Starogardzkie Centrum Kultury | · Wyjścia na wystawy organizowane przez Galerię A · Udział warsztatach/ uroczystościach organizowanych przez SCK · Uroczyste zakończenie roku szkolnego dla dzieci z naszego przedszkola w SCK | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup |
6 | Ognisko Pracy Pozaszkolnej | · Udział w konkursach · Udział w przedstawieniach teatralnych, wystawach · Spotkania Kapelą Kociewską i Kociewskimi Aniołkami | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup |
7 | Klub Sportowy | · Udział dzieci w zajęciach sportowych · Udział dzieci w zawodach i turniejach sportowych | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup, koordynator, trener z klubu sportowego |
8 | Lokalne media /Gazeta Kociewska, | · Zawiadamianie o uroczystościach i imprezach przedszkolnych · Relacja z tych imprez i uroczystości w lokalnych mediach · Zamieszczanie w miarę możliwości artykułów autorstwa nauczycieli z naszego przedszkola | Cały rok | Dyrektor, nauczyciele |
9 | Państwowa Szkoła Muzyczna | · Organizowanie wyjść na koncerty do Szkoły Muzycznej · Zapraszanie uczniów Szkoły Muzycznej do występów artystycznych na terenie przedszkola | Cały rok | Dyrektor, wychowawcy grup |
10 | Bajnutek | · Koncerty muzyczne na terenie przedszkola | Cały rok | Dyrektor |
11 | Lokalne firmy w celu pozyskiwania środków finansowych | · Zapraszanie na uroczystości. Sponsorowanie przez firmy nagród na konkursy | Cały rok | Dyrektor, nauczyciele |
12 | NZOZ „Medyk” | · Organizowanie spotkań z pracownikami Służby Zdrowia · Wycieczki do Ośrodka Zdrowia | Cały rok | nauczyciele |
13 | Schronisko OTOZ Animals | · Organizowanie spotkań z pracownikami schroniska i wycieczek · Zbiórka żywności dla zwierząt | Cały rok | nauczyciele |
14 | Powiatowa Komenda Policji | · Kontynuacja współpracy z Powiatową Komendą Policji /Policja Drogowa/ „Bądź bezpieczny na drodze” · Spotkanie z policjantami w celu zapoznania dzieci z ich pracą · Włączenie Policji do sprawdzenia stanu autokarów /wszelkie wycieczki, wyjazdy | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup, |
15 | Państwowa Straż Pożarna | · Kontynuacja współpracy z Państwową Strażą Pożarną · Pomoc Straży Pożarnej w organizacji i przebiegu festynu integracyjnego z udziałem dzieci i rodziców w ogrodzie przedszkolnym · Wycieczka do Straży Pożarnej z dziećmi grup starszych powiązana z pokazem strażaków · Odwiedziny strażaków w naszej placówce | Cały rok | Dyrektor Wychowawcy grup, |
16 | Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna | · Kontynuacja współpracy z Poradnią ustalenie działań na rok szkolny 2023/2024 · Konsultacje specjalistów i nauczycieli z pracownikami Poradni – zalecenia dla nauczyciela do pracy z dzieckiem · Zaproszenie pracowników poradni na zebrania z rodzicami · Obserwacja działań dzieci w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych przez psychologa lub pedagoga · Informowanie rodziców o potrzebie przeprowadzenie badania psychologiczno-pedagogicznego dziecka, zachęcanie do współpracy z Poradnią | Cały rok | Dyrektor, specjaliści z placówki, wychowawcy grup |
17 | Hospicjum | · Udział w Akcji „Pola Nadziei”, · Kartki świąteczne wykonane przez przedszkolaków | Cały rok | Dyrektor, wychowawcy grup |
18 | Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy | · Zaproszenie dzieci do udziału w teatrzykach, konkursach · Zaproszenie dzieci do udziału w Konkursie Recytatorskim | Cały rok | Dyrektor, wychowawcy grupy |
19 | Dom św. Elżbiety na ul. Hallera w Starogardzie Gdańskim | · Organizowanie „Jasełek”, · Przygotowanie kartek świątecznych dla seniorów | Cały rok | Dyrektor, wychowawcy grup |
20 | Centrum Pomocy Dzieciom | · Zaproszenie do współpracy – konsultacje, porady, · Organizowanie szkoleń, · Wsparcie rodziców potrzebujących pomocy dla swojego dziecka | Cały rok | Dyrektor wychowawcy grup, specjaliści z Centrum |
PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Lp. | ZADANIA DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW | FORMY REALIZACJI | TERMIN | OSOBY ODPOWIE-DZIALNE |
1. | · zapoznanie rodziców z organizacją i działalnością przedszkola oraz dokumentami prawnymi m.in. Statut Przedszkola · omówienie zasad przyprowadzania i odbierania dziecka (upoważnienie osób do odbioru dziecka); procedura postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola · Podstawa Programowa Program dydaktyczno – wychowawczy; roczny plan pracy przedszkola · wybór przedstawicieli do Rady Rodziców | · zebrania z rodzicami | wrzesień 2023r. | Dyrektor Wychowawcy grup |
2. | · współpraca Rady Rodziców z organami przedszkola · opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola składanego przez dyrektora · wspierania działalności przedszkola poprzez gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł · oceny pracy nauczyciela zagadnień wychowawczych i dydaktycznych · współpraca Rady Rodziców z pozostałymi organami przedszkola oraz wydatkowanie funduszy zgodnie z regulaminem swojej działalności | · posiedzenia Rady Rodziców · spotkania z Dyrektorem · dofinansowanie imprez, uroczystości i wycieczek | cały rok | Dyrektor, Rada Rodziców |
3. | · prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci · wymiana informacji o dziecku, jego możliwościach rozwojowych, postępach · wspólne wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju zgodnie z jego wrodzonym potencjałem · dokumentowanie obserwacji oraz przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole | · spotkania grupowe · rozmowy indywidualne · ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów dziecięcej działalności · propozycje pracy z dzieckiem w domu · proponowanie skorzystania z pomocy specjalistów w przedszkolu – logopeda, psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel zajęć korekcyjo-kompensacyjnych · proponowanie pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Pomocy Dzieciom, · informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej | Cały rok do końca kwietnia 2024 r. | Wychowawcy grup Wychowawcy 6-latków |
4. | · udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, zajęciach otwartych. · współorganizacja wycieczek, imprez i uroczystości · zachęcanie do aktywnego udziału rodziców w imprezach i konkursach · zachęcanie do aktywnego udziału w życiu przedszkola · współorganizacja teatrzyków i przedstawień | · spotkania z rodzicami celem ujednolicenia pracy z dzieckiem · uroczystości przedszkolne wg kalendarium · zajęcia otwarte · pomoc przy organizacji i prowadzeniu uroczystości · doposażenie w materiały wykorzystywane do zajęć · kółko teatralne „ Rodzice – dzieciom” | Cały rok szkolny zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości | Dyrektor, Wychowawcy grup Nauczyciele prowadzący kółka zainteresowań |
5. | · promocja przedszkola w środowisku lokalnym | · artykuły w lokalnych mediach, na stronie internetowej, w gazetkach przedszkolnych | Cały rok | Dyrektor, Wychowawcy grup, |
6. | · Przedszkole Promujące Zdrowie | · Współtworzenie przyjaznej atmosfery w przedszkolu, · Zachęcanie rodziców do współpracy, · Współudział w imprezach, uroczystościach, przedstawieniach, · Propagowanie zdrowego stylu życia, | Cały Rok | Koordynator Nauczyciele Rodzice |