Koncepcja pracy przedszkola

Przedszkole Bajeczka

Plan Roczny Pracy Przedszkola

Plan Pracy Miejskiego przedszkola Publicznego nr 8 ‘Bajeczka”

w Starogardzie Gdańskim
w roku szkolnym 2023/2024

„Daj coś od siebie”

WIZJA

Dziecko:

  • buduje relacje z najbliższymi jako fundament swojego życia,
  • doskonali swoją sprawność ruchową oraz wyrabia nawyk przebywania na świeżym powietrzu,
  • nawiązuje kontakty z rówieśnikami i najbliższym otoczeniem,
  • uczy się wyrozumiałości i postawy empatycznej, a także radzenia sobie z porażką,
  • szanuje drugiego człowieka i toleruje inność drugiego człowieka.

MISJA

     Współczesny świat stawia przed nami wiele wyzwań, którym musimy sprostać. Dziecko, które dopiero zaczyna poznawać świat, jest otwarte na wszystko co je otacza, ale również niepewne tego co może spotkać na swojej drodze. We wczesnym okresie rozwoju dziecka najważniejsza jest rodzina        i wzmacnianie więzi. To w nas, jako dorosłych dziecko ma wsparcie i to my musimy dziecku pokazać to co jest dobre i co złe, nauczyć je tolerancji            i empatii. Czas spędzony z najbliższymi jest bezcenny, zaowocuje później w dorosłym życiu tego małego człowieka. Czas spędzony z rodziną, aktywnie, nie tylko wzmocni więzi rodzinne, ale również wpłynie korzystnie na rozwój dziecka. Wspomaganie roli wychowawczej rodziny, doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, wspierania uczniów w rozwijaniu ich aktywności fizyczne priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym

        Ważną rolę w budowaniu relacji z rówieśnikami stanowi tolerancja, poszanowanie praw innych dzieci. Odmienność spotyka nas na każdym kroku. Nasze dzieci mają z nią do czynienia o wiele częściej niż my, kiedy byliśmy mali. Początkowo jej nie dostrzegają, później ją piętnują, a czasem stają się nieśmiałe                     z powodu własnej odmienności. Lekcja tolerancji przyda się każdemu z nas. Dobrze jednak zacząć ją od najmłodszych lat.

Podstawa opracowania rocznego planu pracy:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.)
  • Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024, określone przez Ministra Edukacji i Nauki, na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy  z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (t.j. Dz.U. 2023 poz. 900)

Kierunki polityki oświatowej wybrane dla przedszkola:

  • Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
  • Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
    u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra i rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym.
  • Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i ich rodzin udzielanego poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  • Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw i działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Zadanie:

Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Uczestniczenie w obchodach świąt i rocznic lokalnych oraz narodowych – o charakterze historycznym i patriotycznym.

Akademia z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego, program słowno-muzyczny.

Poznawanie kultury i tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej – prezentacje multimedialne, albumy, zdjęcia, filmy podróżnicze i edukacyjne.

Organizowanie we współpracy z rodzicami Dni Kulturowych – „Poznajemy naszych sąsiadów – bliższych i dalszych”, itp. (język, stroje ludowe, potrawy, tradycje, zabawy dziecięce).

„Wspomnienia z wakacji / z podróży” – zajęcia metodami aktywizującymi, wykorzystujące doświadczenia i wiedzę dzieci z podróży do innych krajów i po Polsce (aktywność językowa, ruchowa, plastyczna, muzyczna)

Wirtualne wycieczki edukacyjne, poznawanie elementów charakterystycznych dla wybranych krajów Europy – muzyka, malarstwo, sztuka, kultura regionalna, literatura dziecięca, obiekty architektury, postaci historyczne.

Założenie kącika „Mały odkrywca” – organizowanie działań twórczych i badawczych – stwarzanie okazji do poznawania i wykorzystania cech różnych materiałów w praktycznym działaniu.

„Wybitni Polacy” – poznanie wybranych postaci wynalazców i twórców (malarze, kompozytorzy, pisarze, konstruktorzy, wynalazcy, podróżnicy, itp.) oraz ich osiągnięć znanych w Europie i na Świecie.

„Bajki i baśnie z całego świata” – poznawanie polskiej i obcej literatury dziecięcej, charakterystycznej dla wybranych krajów europejskich (w formie książkowej, audiobooków, filmów dla dzieci.)

Udział w Ogólnopolskich Projektach Edukacyjnych – wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym, poprzez różnorodne formy działania.

Spotkania ze współcześnie żyjącymi twórcami – np. autorami literatury dziecięcej, ilustratorami książek, malarzami, twórcami muzyki ludowej, twórcami lokalnymi.

nauczyciele grup

dyrektor

nauczyciele grup 6-l.

nauczyciele

nauczyciele

grup 5-6 l.

nauczyciele

grup

nauczyciele grup
4, 5 i 6 l.

nauczyciele

grup

nauczyciele

grup 5-6 l.

nauczyciele

grup

nauczyciele

nauczyciele 5-6 l.

w ciągu roku

XI 2023

w ciągu roku

w ciągu roku

w ciągu roku

w ciągu roku

X 2023

w ciągu roku

w ciągu roku

w ciągu roku

w ciągu roku

 

Zadanie:

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra i rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Zapoznanie rodziców z treściami wychowawczo-profilaktycznymi w realizowanych programach wychowania przedszkolnego.

Organizowanie spotkań i zajęć otwartych dla rodziców, przy okazji ważnych momentów w życiu przedszkola i rodziny – święta, uroczystości przedszkolne.

„Wiem, co znaczy dobro” – wprowadzanie dziecka
w świat pozytywnych wartości: dobro, empatia, odpowiedzialność, umiejętności rozróżniania dobra od zła. Warsztaty z psychologiem.

Stworzenie grupowej „Listy ekspertów” – tablicy ze zdjęciami lub imionami dzieci dobrych w jakiejś dziedzinie (czynności), mogących i chcących pomóc innym – diagnoza mocnych stron dziecka i ewentualnych słabości.

Stwarzanie dzieciom okazji do podejmowania decyzji w prostych, codziennych zabawach i czynnościach oraz brania za nie odpowiedzialności.

Rozmowy o postawach postaci z literatury dziecięcej – próby samodzielnej oceny ich zachowań, propozycje zachowań pozytywnych w miejsce negatywnych.

Obchody „Dnia Dobrych Uczynków” – czynienie dobrych uczynków na rzecz ludzi, zwierząt lub środowiska naturalnego.

„Lubię pomagać” – udział dzieci w akcjach bezinteresownej pomocy: zbiórki karmy, jasełka dla podopiecznych DPS, udział w akcjach charytatywnych np. Pola Nadziei, Góra grosza, Nakrętki dla Alicji…

Organizowanie spotkań z udziałem seniorów, osób niepełnosprawnych, osób zaangażowanych w działania pomocowe – wspólne wykonywanie ozdób świątecznych, kolędowanie, rozmowy na różne tematy.

Udział w projekcie „Akcja Bliżej Pieska” – podczas realizacji dzieci będą mogły nieść pomoc potrzebującym zwierzakom oraz nauczą się właściwego zachowania wobec nich.

Konkurs międzyprzedszkolny „Sercem malowane” – dobro w wierszu i piosence – eliminacje przedszkolne, finał otwarty dla społeczności lokalnej w Domu Kultury lub Bibliotece.

Udział w projekcie „Koncertowy DOBRY gest” – rozwijanie empatii i zrozumienia, pokazanie dzieciom magii pomagania.

Piknik rodzinny „Dobro jest w nas” – integracja społeczności przedszkolnej w ramach ogólnopolskiej akcji „Postaw na rodzinę”, konkursy i konkurencje zgodne z zasadami fair-play.

nauczyciele

w grupach

dyrektor,  nauczyciele

nauczyciele psycholog

nauczyciele

psycholog

pedagog specjalny

nauczyciele,

rodzice

nauczyciele 

nauczyciele,

pracownicy

nauczyciele grup

rodzice

pracownicy

nauczyciele grup
5 i 6 l.

nauczyciele, pracownicy, rodzice

nauczyciele,

rodzice

nauczyciele, pracownicy, rodzice

dyrektor, nauczyciele, dzieci i ich rodziny

IX 2023

cały rok / zajęcia w grupach
1 x 2 m-ce

cały rok

od IX 2023

cały rok

cały rok

19 V 2024

w terminach akcji

1 x kwartał

XI 2023 – II 2024

III 2024

XII 2023 – IV 2024

VI 2024

 

Zadanie:

Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Zapoznanie nauczycieli z aktualnymi przepisami dotyczącymi przyjmowania i pracy z dziećmi cudzoziemskimi.

Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) – stworzenie sieci współpracy nauczycieli najbliższych przedszkoli

Warsztaty dla nauczycieli „Praca z dzieckiem
z doświadczeniem migracyjnym” zorganizowane we współpracy z poradnią p-p lub innym podmiotem.

Organizowanie zajęć koleżeńskich  obejmujących zabawy i zajęcia integrujące dzieci polskie i cudzoziemskie, radzenie sobie z barierami językowymi i kulturowymi – wymiana doświadczeń.

Zapewnienie wsparcia asystenta kulturowego lub osoby władającej językiem dziecka cudzoziemskiego – pomoc dziecku i jego rodzicom (opiekunom) w adaptacji do nowych warunków i środowiska.

Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli.

dyrektor

dyrektor

nauczyciele

specjaliści

dyrektor

nauczyciele

grup

dyrektor

psycholog

dyrektor

pedagog specjalny

psycholog

IX 2023

na bieżąco

X 2023

w ciągu roku

w miarę potrzeb

w miarę potrzeb

 

Zadanie:

Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i ich rodzin udzielanego poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Planowanie procesów wspomagania rozwoju
i edukacji dzieci, kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie opinii, orzeczeń oraz wyników diagnozy problemów            i trudności edukacyjnych dzieci oraz ich uzdolnień.

Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie analizowania zaleceń z opinii i orzeczeń, oraz przeprowadzania obserwacji i diagnozy, interpretowania wyników i wykorzystywania ich do indywidualizowania pracy z dziećmi i udzielania im adekwatnego wsparcia – przez warsztaty, szkolenia, konsultacje organizowane we współpracy z poradnią p-p, poradnią specjalistyczną lub innym podmiotem działającym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Warsztaty dla rodziców – rozwijanie umiejętności wychowawczych, wskazanie sposobów wspierania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
i możliwości otrzymania wsparcia w sytuacjach trudnych.

Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa dzieci przez zapoznanie (przypomnienie) procedur obowiązujących w przedszkolu, kodeks grupowy i bieżący nadzór nad stosowaniem się do tych procedur.

Współpraca z innymi przedszkolami oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną i ich specjalistami
w organizowaniu wsparcia dla dzieci, rodziców
i nauczycieli – sieci współpracy, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.

Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju.

Korzystanie z atrakcyjnych ofert innych podmiotów w zakresie organizowania zajęć i aktywności wspierających rozwój dzieci, np. udział w ogólnopolskim projekcie edukacji filmowej „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej” (w kinach lub online) – tematy dla przedszkola: emocje, komunikacja, ekologia, współpraca, podróże, rodzina, pokonywanie trudności.

Współpraca z Fundacją „Dajemy Dzieciom Siłę”
w zakresie szkoleń dotyczących m.in. ochrony dzieci przez przemocą, udostępniania materiałów

 i innego wsparcia dla rodziców i nauczycieli.

Opracowanie i przyjęcie do realizacji przedszkolnego „Programu ochrony dzieci przed przemocą”.

pedagog specjalny,

psycholog,

nauczyciele

dyrektor,

pedagog specjalny,

psycholog,

nauczyciele

psycholog

dyrektor,

nauczyciele,

pracownicy, rodzice

dyrektor,

nauczyciele,

specjaliści

dyrektor

pedagog specjalny

psycholog

nauczyciele, rodzice

Dyrektor, psycholog,  nauczyciele, rodzice

powołany zespół nauczycieli

IX 2023 / potem
w miarę potrzeb

X 2023 /

w razie potrzeby

XI 2023

II 2024

IX 2023 / na bieżąco w razie zmian

 cały rok

na bieżąco

w ciągu roku

w miarę potrzeb

XI 2023 – I 2024

 

Zadanie:

Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw i działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Promowanie wśród rodziców edukacji prozdrowotnej – organizacja spotkań z rodzicami, warsztatów umiejętności wychowawczych oraz tematycznych np. „Aktywność fizyczna a zdrowie dziecka”

Rozwijanie u dzieci umiejętności współdziałania, komunikowania się, dostrzegania potrzeb innych osób, w trakcie gier i zabaw ruchowych.

Realizacja projektu edukacyjnego „Gry i zabawy
z dawnych lat” – poszerzanie katalogu znanych dzieciom gier i zabaw twórczych – ruchowych i stolikowych.

Zajęcia otwarte dla rodziców lub dziadków „Gramy razem” – ulubione zabawy i gry z dzieciństwa rodziców lub dziadków.

Nauka asertywności i radzenia sobie z trudnymi emocjami, związanymi z oczekiwaniem na swoją kolej, porażką lub niepowodzeniem w grze lub zabawie.

Stworzenie przedszkolnego „Kodeksu fair-play”, który będzie stosowany przez wszystkie dzieci w czasie wspólnych zabaw ruchowych, gier lub konkurencji sportowych – w sali lub w ogrodzie.

Systematyczne zajęcia pod hasłem „Ruch to zdrowie”- realizacja ćwiczeń gimnastycznych            i zabaw ruchowych – w salach i na powietrzu – uświadamianie dzieciom znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia i kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.

„Mikołajkowe zawody sportowe” – impreza integracyjna – gry, zabawy ruchowe, konkurencje sportowe na śniegu – z udziałem rodziców.

Zabawy przeciw agresji – zabawy ruchowe
i aktywizujące dzieci, pomagające rozpoznawaniu 
i radzieniu sobie z trudnymi emocjami i agresją.

„Witamy wiosnę” – impreza ogólnoprzedszkolna – piosenki o wiośnie, tańce i korowody w ogrodzie przedszkolnym (pedagogika zabawy).

Udział w projekcie „SPRINTEM DO MARATONU

X Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków” – popularyzowanie biegów wśród dzieci oraz promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa 

Doposażenie przedszkola i systematyczne wykorzystywanie różnorodnych akcesoriów                         i przyrządów do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych.

psycholog

wszyscy nauczyciele, psycholog

nauczyciele

nauczyciele

psycholog,

nauczyciele,

rodzice

nauczyciele

nauczyciele

nauczyciele,

rodzice

nauczyciele

nauczyciele

nauczyciele

dyrektor,

nauczyciele

dyrektor,

nauczyciele

X 2023 /
w miarę potrzeb

cały rok

w ciągu roku

każda grupa

dwa razy w roku

w ciągu roku

X 2023

cały rok

6 XII 2023

w ciągu roku

21 III 2024

V – VI 2024

VI 2024

w ciągu roku

 

Zadanie:

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci,                                                            w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Działania i sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

 

Warsztaty dla nauczycieli dotyczące nowych narzędzi TiK, w tym sztucznej inteligencji oraz nauka ich wykorzystania w bieżącej pracy z dziećmi – stacjonarnej i zdalnej (generatory kart pracy, gier dydaktycznych, aplikacje i platformy edukacyjne, itp.)

Wymiana doświadczeń, tworzenie wspólnej bazy narzędzi i dobrych praktyk, w tym do wykorzystania w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Wykorzystywanie w pracy stacjonarnej z dziećmi technologii cyfrowych w sposób rozważny, zaplanowany i bezpieczny – zapoznanie dzieci                        z zasadami bezpiecznego korzystania z zasobów internetu (sieciaki.pl, necio.pl)

Odbywanie spotkań zespołów nauczycieli online                     w celu bieżącej wymiany informacji i tworzenia wspólnych dokumentów.

Wykorzystywanie w pracy z dziećmi elementów programowania i kodowania – adekwatnie do możliwości rozwojowych dzieci

Organizowanie lub udział w konkursach dla dzieci
o różnym zasięgu, realizowanych online przez inne placówki i organizacje – z zachowaniem zasad ochrony danych i wizerunku.

Udział z dziećmi w wirtualnych wycieczkach                                       i spacerach.

Wykorzystywanie ustalonej z rodzicami platformy edukacyjnej lub aplikacji na zajęciach z dziećmi (Squla.pl, zdobywcywiedzy.pl, matzoo.pl, superkids.pl,scratch.pl, duolingo.pl, itp.)

Odbywanie w formie zdalnej bieżących kontaktów
i konsultacji z rodzicami w ramach dostępności nauczyciela.

Przeprowadzanie elektronicznych ankiet dla rodziców i nauczycieli w ramach diagnozy potrzeb                      i badania jakości funkcjonowania przedszkola.

Realizacja innowacji „Czuję się bezpiecznie w cyfrowym świecie”

dyrektor

nauczyciele

specjaliści

nauczyciele

specjaliści

wszyscy nauczyciele

nauczyciele

nauczyciele

nauczyciele

nauczyciele

specjaliści

nauczyciele, specjaliści

dyrektor

nauczyciele grup 5 i 6 lat

X 2023

I 2024

cały rok

cały rok

w miarę potrzeb

w ciągu roku

w terminach konkursów

zgodnie z realizowanym tematem

na bieżąco

zgodnie z planem współpracy
z rodzicami

w miarę potrzeb

zgodnie
z programem

 
     

 

PLAN WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

 

L.p.

RODZAJ WSPÓŁPRACY

FORMY REALIZACJI

TERMIN

OSOBY ODPOWIE -DZIALNE

1.

Miejska Biblioteka Publiczna im. Ks. Bernarda Sychty

·         Wyjścia do Biblioteki

·         Lekcje biblioteczne

·         Konkursy

·         Cała Polska czyta dzieciom

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup

2.

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1im. Henryka Sienkiewicza

·         Rozmowy z pedagogiem szkolnym

·         Przedszkole /Szkoła – zaprasza dzieci na okazjonalne uroczystości oraz imprezy

·         „ Wizyta w szkole” – zapoznanie z budynkiem i rozkładem pomieszczeń

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup

3

II Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kociewskiej

·         Spotkania z licealistami, pogadanki, przedstawienia

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy grup

4

Miejskie Przedszkola Publiczne oraz Przedszkola Niepubliczne

·         Udział w corocznym Konkursie Recytatorskim organizowanym przez naszą placówkę

·         Udział dzieci w corocznym Przeglądzie Tańców Dziecięcych organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 10 „Słoneczna Kraina”

·         Udział dzieci w Przeglądzie Piosenki Przedszkolnej „Kolorowe piosenki” organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 3 „Miś Uszatek”

·         Udział dzieci w corocznym Przeglądzie Teatralnym organizowanym przez Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek”

·         Udział dzieci w wystawie prac plastycznych organizowanej przez Miejskie Przedszkole Publiczne  Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi

·         Udział dzieci w Przeglądzie Twórczości Dziecięcej organizowanej przez Przedszkole Niepubliczne         „ Plastuś”

·         Udział w Konkursie Piosenki  Religijnej organizowanej przez Przedszkole Niepubliczne „ Arka Noego”

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup

5

Starogardzkie Centrum Kultury

·         Wyjścia na wystawy organizowane przez Galerię A

·         Udział warsztatach/ uroczystościach organizowanych przez SCK

·         Uroczyste zakończenie roku szkolnego dla dzieci z naszego przedszkola w SCK

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup

6

Ognisko Pracy Pozaszkolnej

·         Udział w konkursach

·         Udział w przedstawieniach teatralnych, wystawach

·         Spotkania Kapelą Kociewską                i Kociewskimi Aniołkami

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup

7

Klub Sportowy

·         Udział dzieci w zajęciach sportowych

·         Udział dzieci w zawodach i turniejach sportowych

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup, koordynator, trener  z klubu sportowego

8

Lokalne media /Gazeta Kociewska,

·         Zawiadamianie o uroczystościach i imprezach przedszkolnych

·         Relacja z tych imprez i uroczystości w lokalnych mediach

·         Zamieszczanie w miarę możliwości artykułów autorstwa nauczycieli z naszego przedszkola

Cały rok

Dyrektor,

nauczyciele

9

Państwowa Szkoła Muzyczna

·         Organizowanie wyjść na koncerty     do Szkoły Muzycznej

·         Zapraszanie uczniów Szkoły Muzycznej do występów artystycznych na terenie przedszkola

Cały rok

Dyrektor, wychowawcy grup

10

Bajnutek

·         Koncerty muzyczne na terenie przedszkola

Cały rok

Dyrektor

11

Lokalne firmy w celu pozyskiwania środków finansowych

·         Zapraszanie na uroczystości. Sponsorowanie przez firmy nagród na konkursy

Cały rok

Dyrektor,

nauczyciele

12

NZOZ „Medyk”

·         Organizowanie spotkań                        z pracownikami Służby Zdrowia

·         Wycieczki do Ośrodka Zdrowia

Cały rok

nauczyciele

13

Schronisko OTOZ Animals

·         Organizowanie spotkań                       z pracownikami  schroniska                i wycieczek

·         Zbiórka żywności dla zwierząt

Cały rok

nauczyciele

14

Powiatowa Komenda Policji

·         Kontynuacja współpracy z Powiatową Komendą Policji /Policja Drogowa/ „Bądź bezpieczny na drodze”

·         Spotkanie z policjantami      w celu zapoznania dzieci z ich pracą

·         Włączenie Policji do sprawdzenia stanu autokarów /wszelkie wycieczki, wyjazdy

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup,

15

Państwowa Straż Pożarna

·         Kontynuacja współpracy                     z Państwową Strażą Pożarną

·         Pomoc Straży Pożarnej                  w organizacji i przebiegu festynu integracyjnego z udziałem dzieci    i rodziców w ogrodzie przedszkolnym

·         Wycieczka do Straży Pożarnej z dziećmi  grup starszych powiązana              z pokazem strażaków

·         Odwiedziny strażaków w naszej placówce

Cały rok

Dyrektor

Wychowawcy

grup,

16

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

·         Kontynuacja współpracy                z Poradnią ustalenie działań na rok szkolny 2023/2024

·         Konsultacje specjalistów        i nauczycieli z pracownikami Poradni – zalecenia dla nauczyciela do pracy            z dzieckiem

·         Zaproszenie pracowników poradni na zebrania              z rodzicami

·         Obserwacja działań dzieci w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych przez psychologa lub pedagoga

·         Informowanie rodziców o potrzebie przeprowadzenie badania psychologiczno-pedagogicznego dziecka, zachęcanie do współpracy z Poradnią 

Cały rok

Dyrektor,

specjaliści z placówki,

wychowawcy

grup

17

Hospicjum

·         Udział w Akcji „Pola Nadziei”,

·         Kartki świąteczne wykonane przez przedszkolaków

Cały rok

Dyrektor,

wychowawcy grup

18

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy

·         Zaproszenie dzieci do udziału w teatrzykach, konkursach

·         Zaproszenie dzieci do udziału w Konkursie Recytatorskim

Cały rok

Dyrektor,

wychowawcy grupy

19

Dom św. Elżbiety na ul. Hallera w Starogardzie Gdańskim

·         Organizowanie „Jasełek”,

·         Przygotowanie kartek świątecznych dla seniorów

Cały rok

Dyrektor, wychowawcy grup

20

Centrum Pomocy Dzieciom

·         Zaproszenie do współpracy – konsultacje, porady,

·         Organizowanie szkoleń,

·         Wsparcie rodziców potrzebujących pomocy dla swojego dziecka

Cały rok

Dyrektor wychowawcy grup,

specjaliści z Centrum

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

NA ROK SZKOLNY 2023/2024

 

Lp.

ZADANIA

DLA NAUCZYCIELI                       I RODZICÓW

FORMY REALIZACJI

TERMIN

OSOBY ODPOWIE-DZIALNE

1.

·         zapoznanie rodziców                z organizacją i działalnością przedszkola oraz dokumentami prawnymi m.in. Statut Przedszkola

·         omówienie zasad przyprowadzania i odbierania dziecka (upoważnienie osób do odbioru dziecka); procedura postępowania w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola

·         Podstawa Programowa Program dydaktyczno – wychowawczy; roczny plan pracy przedszkola

·         wybór przedstawicieli do Rady Rodziców

·         zebrania z rodzicami

wrzesień 2023r.

Dyrektor

Wychowawcy

grup

2.

·         współpraca Rady Rodziców z organami przedszkola

·         opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola składanego przez dyrektora

·         wspierania działalności   

       przedszkola poprzez 

       gromadzenie funduszy                  

       z dobrowolnych składek      

       rodziców oraz innych źródeł

·         oceny pracy nauczyciela

zagadnień wychowawczych               i dydaktycznych

·         współpraca Rady Rodziców z pozostałymi organami przedszkola oraz wydatkowanie funduszy zgodnie z regulaminem swojej działalności

·         posiedzenia Rady Rodziców

·         spotkania z Dyrektorem

·         dofinansowanie imprez, uroczystości           i wycieczek

cały rok

Dyrektor,

Rada Rodziców

3.

·         prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości          i potrzeb rozwojowych dzieci

·         wymiana informacji o dziecku, jego możliwościach rozwojowych, postępach

·         wspólne wspomaganie             i ukierunkowywanie rozwoju zgodnie z jego wrodzonym potencjałem

·         dokumentowanie obserwacji oraz przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole

·         spotkania grupowe

·         rozmowy indywidualne

·         ekspozycja prac plastycznych                  i wszelkich wytworów dziecięcej działalności

·         propozycje pracy           z dzieckiem w domu

·         proponowanie skorzystania z pomocy specjalistów                 w przedszkolu – logopeda, psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel zajęć korekcyjo-kompensacyjnych

·         proponowanie pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Pomocy Dzieciom,

·         informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

Cały rok                

do końca kwietnia 2024 r.

Wychowawcy grup

Wychowawcy

 6-latków

4.

·         udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, zajęciach otwartych.

·         współorganizacja wycieczek, imprez i uroczystości

·         zachęcanie do aktywnego udziału rodziców w imprezach                       i konkursach

·         zachęcanie do aktywnego udziału w życiu przedszkola

·         współorganizacja teatrzyków                        i przedstawień

·         spotkania z rodzicami celem ujednolicenia pracy z dzieckiem

·         uroczystości przedszkolne wg kalendarium

·         zajęcia otwarte

·         pomoc przy organizacji i prowadzeniu uroczystości

·         doposażenie w materiały wykorzystywane do zajęć

·         kółko teatralne

„ Rodzice – dzieciom”

Cały rok szkolny

zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości

Dyrektor,

Wychowawcy grup

Nauczyciele prowadzący kółka zainteresowań

5.

·         promocja przedszkola w środowisku lokalnym

·         artykuły w lokalnych mediach, na stronie internetowej, w gazetkach przedszkolnych

Cały rok

Dyrektor,

Wychowawcy grup,

6.

·         Przedszkole Promujące Zdrowie

·         Współtworzenie przyjaznej atmosfery             w przedszkolu,

·         Zachęcanie rodziców do współpracy,

·         Współudział w imprezach, uroczystościach, przedstawieniach,

·         Propagowanie zdrowego stylu życia,

Cały Rok

Koordynator

Nauczyciele

Rodzice


Skip to content