Artykuły

Logopedia

KOCHANE DZIECI WITAM WAS BARDZO SERDECZNIE!

Za kilka dni zaczynają się wakacje, więc już dziś zapraszam Was w podróż do Krainy Bajek. Na początek ćwiczenia buzi i języka z księżniczkami i rycerzami. Kliknij w link poniżej, a następnie w każdą koronę

https://view.genial.ly/5ee51c8458db040dade9f713/interactive-image-cwiczenia-artykulacyjne-ksiezniczki-i-rycerze

A teraz pobawimy się z klockami LEGO. Tak, na logopedii również możemy się nimi bawić i wykorzystać je do ćwiczeń

  • Ćwiczenie oddechowe

Przygotujcie klocki LEGO (mogą być standardowe lub LEGO DUPLO, a jeśli ktoś nie ma to możemy wykorzystać inne klocki). Budujemy tor z klocków, a na końcu musi być jakaś meta, bramka lub ściana do której mamy dotrzeć. Wykorzystujemy lekką piłeczkę lub pomponik. Dmuchamy piłeczkę tak, aby pokonała cały tor kilka razy.

  • Ćwiczenia języka (możesz wykonać je podczas posiłku):

 
1. Zlizywanie serka,  dżemu, nutelli lub miodu z talerza.
 

Bardzo dobre ćwiczenie na usprawnianie języka. A sprawny język przydaje się do wymowy np. głoski [r].  Rozmazujemy krem na ( najlepiej ) białym talerzu i prosimy dziecko by językiem np. narysowało jakiś kształt na talerzu albo zrobiło cienkie linie. 

 

2. Chwytanie czubkiem języka płatek kukurydzianych, ryżu preparowanego, płatków śniadaniowych, itp.

Wysypujemy na talerz chrupki. Prosimy dziecko by czubkiem języka postarało się złapać chrupka. Jeżeli dziecko nie ma z tym problemu możemy poprosić je, aby językiem z chrupkiem dotknęło naprzemiennie kącików ust. To bardzo dobre ćwiczenie na usprawnianie języka.

3. Słodkie magiczne miejsce.

Smarujemy jakimś słodkim kremem lub miodem miejsce za górnymi zębami. Prosimy dziecko, aby nie zamykając zębów zlizało krem. Ćwiczenie to pomaga przy prawidłowym ułożeniu języka w czasie artykulacji głosek [sz, ż, cz, dż] oraz usprawnia pionizację języka.

  • Czas na ćwiczenie fonacyjne:

Wciągany powietrze nosem, a na wydechu wypowiadamy samogłoskę „A” jak najdłużej i jednocześnie układamy obok siebie klocki. Ile klocków udało się ułożyć? zostawiamy ten pociąg z klocków i próbujemy jeszcze raz: wdech nosem, a na wydechu wypowiadamy samogłoskę „A” i układamy klocki. Czy ten pociąg jest dłuższy niż pierwszy?

Spróbuj też wypowiadać inne samogłoski : U,I,E,O,Y.

  • A teraz „Gimnastyka Buzi i Języka” naśladuj usłyszane dźwięki, następnie wysłuchaj krótką bajkę (naśladujemy odgłosy i ruchy aparatu artykulacyjnego):

https://www.youtube.com/watch?v=fvm8vHOxZOY

  • Ćwiczenia słuchowe. Zapraszam Rodziców do wspólnej zabawy:

– Dzielenie na sylaby ( imion dzieci, nazw zwierząt, rzeczy), podawanie ilości usłyszanych sylab,
– „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują np. b-a-l-o-n (balon); k-o-t-e-k (kotek) itd.
– „Co słyszysz na początku, w środku i na końcu wyrazu?” np. nagłos – kot (k); śródgłos – rak (a); wygłos – owoc (c) itp

  • Zabawa słowna „Ruletka”. Odpowiedz na następujące pytania.

https://wordwall.net/pl/resource/2568072/ruletka-s%C5%82owna

  • Zabawa – posortuj klocki LEGO oraz drewniane. Nazwij kolory.

https://wordwall.net/pl/resource/1157048/posortuj-klocki

Życzę przyjemnej zabawy p. Agata

Skip to content