Artykuły

Logopedia – zabawy językowe

Kochani witam Was bardzo serdecznie!
 
Dziś zapraszam na kolejne zabawy językowe !

  • Na początek gimnastyka buzi i języka (ćwiczenia słuchowe)

https://www.youtube.com/watch?v=aHTvf6vs320
 

  • Gimnastyka buzi i języka z „Kołem fortuny”

https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka

  • A teraz zabawa na „piątkę” poszerzająca słownictwo :

Wymień 5:
– rzeczy, które są zielone;
– kwiatów, które kwitną wiosną;
– rzeczy, które kojarzą się z przedszkolem;
– kolegów lub koleżanek z grupy (pomyśl o nich serdecznie);
– rzeczy, które są słodkie;
– ulubionych postaci z bajek;
– ulubionych potraw;
– kolorów na jakie można pomalować tęcze.
 

  • Kochani co roku o tej porze, najstarsze dzieci udają się na wycieczkę w ciekawe miejsce.

Niestety ten rok jest inny, nie możemy wspólne pojechać i dlatego zapraszam Was na „wycieczkę do Zoo” w formie opowiadania J
(siadamy przed lustrem. Rodzic czyta opowiadanie i wspólnie z dzieckiem wykonujemy opisane ćwiczenia).
 
„W ZOO”
Razem  pojechaliśmy na wycieczkę do ZOO (wibrujemy wargami, robiąc „motorek”). Na miejscu  kupiliśmy bilety, a my ustawiliśmy się parami (dotykamy czubkiem języka raz jednej, raz drugiej dolnej „jedynki”). Pierwszą zagrodą, jaką zobaczyliśmy, był wybieg dla wilków, które groźnie szczerzyły kły (robimy groźną minę, pokazując zęby). Ale my się ich wcale nie baliśmy, bo były za wysokimi kratami (dotykamy językiem wałka dziąsłowego). Bardziej przyjazne okazały się zebry, które akurat jadły świeżą trawę (naśladujemy żucie). Lwy wylegiwały się na kamieniach (kładziemy płaski język za dolnymi zębami), a żyrafy skubały zielone listki (dotykamy językiem każdego górnego zęba). W wodzie chłodziły się wielkie hipopotamy (ziewamy), a obok nurkowały nieduże pingwiny (dotykamy językiem naprzemiennie dolnych i górnych zębów). Rozbawiła nas rodzina małp, która robiła wesołe miny (uśmiechamy się szeroko) i skakała z gałęzi na gałąź (dotykamy językiem kącików ust.) Najbardziej podobała mi się wielka klatka z papugami (ściągamy usta w „dzióbek)! Siadały na ramieniu i skubały nasze bluzki (wypychamy językiem policzki).
 

  • Na koniec przypomnijmy sobie kilka bardzo ważnych ćwiczeń pionizacyjnych języka i prawidłowego połykania (PAMIĘTAJMY O TYCH ĆWICZENIACH)

 

  1. Ssanie cukierka(na zajęciach czasem korzystaliśmy z czekoladowych miękkich drażetek) przy podniebieniu, czubkiem języka.
  2. Zęby jako parking „samochodu” (języka).
  3. Przytrzymywanie rodzynka lub czekoladowej drażetkiczubkiem języka przy podniebieniu.
  4. „Skakanie” i unoszenie języka do góry.
  5. „Kobra” – przyklejanie całego języka do podniebienia.
  6. Zabawa w „zaczarowane miejsce” za górnymi ząbkami, w którym trzymamy język, np. przy oglądaniu TV.
  7. Zlizywanie koniuszkiem języka czekolady z miejsca tuż za wałkiem dziąsłowym.
  8. Mały cukierek na końcu języka – podnosimy do podniebienia, zwieramy zęby, nie zamykać warg i połknąć ślinę
  9. „Misio” – ruch okrężny czubkiem języka dookoła warg w jedną i drugą stronę.
  10. Przyklejanie szerokiego języka do wałka (głośno i cicho).

 
Na koniec każdy z załącznika może pobrać kartę pracy z ćwiczoną przez dziecko głoską.

Pozdrawiam i życzę przyjemnej zabawy
głoska W
głoska T-D
głoska R
głoska K-G
głoska CZ – DŻ
gloska SZ- RZ
głoska S
p.Agata

Skip to content