Logopedia
Moi Drodzy przygotowałam dla Was nowe zadania w formie online w celu usprawnienia Waszej mowy.
Bardzo Was proszę, abyście podczas wykonywania zadań starali się mówić wolno i wyraźnie. Powodzenia!
Pamiętajmy, logopedia może być fajną i ciekawą zabawą
Zapraszam dziś do ćwiczenia słuchu fonemowego.
Dobrze wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę, wychwytywanie różnic między słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie.
Dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów (łączenie i dzielenie wyrazów na sylaby, głoski) stanowi podstawową czynność w nauce czytania i pisania.
Za pomocą słuchu fonemowego, dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a zwłaszcza głoski dźwięczne, od ich bezdźwięcznych odpowiedników.
Zapraszamy do wspólnej zabawy!
Zadanie 1.
Rodzica (opiekuna), proszę aby przeczytał polecenia. Dziecko klika w odpowiedni obrazek i zaznacza prawidłową odpowiedź.
https://wordwall.net/pl/resource/1102274/logopedia/%C4%87wiczenie-s%C5%82uchu-fonematycznego-cz1-wska%C5%BC-prawid%C5%82owy
Zadanie 2.
Pod tym linkiem znajdziecie ciekawą grę, podczas której będziecie mogli prawidłowo nazywać obrazki z głoskami [s] – [sz].
https://view.genial.ly/5ea8b037ac73420d83b7df7d/presentation-roznicowanie-glosek-s-sz?fbclid=IwAR04fYlzes0D-TY2SuGniIt4PspFyJrcEsFh87QdEgyeqw71S8S0uGkM7F4
Zadanie 3.
Wesołe zadania z „Wróżką Pietruszką” czyli Rusz językiem połączone z ćwiczeniami oddechowymi.
https://www.youtube.com/watch?v=4StPtNTZoco
https://www.youtube.com/watch?v=5IuNWLnfwYU
https://www.youtube.com/watch?v=oRRZIjy2Fr0
ZAPRASZAM DO ZABAWY
Zachęcam Państwa do czytania dzieciom wesołych wierszyków, każdy znajdzie wierszyk na utrwalaną przez dziecko głoskę.
A może komuś uda się nauczyć wiersza na pamięć. Gorąco zachęcam!
Rodzic (opiekun) zwraca uwagę, aby dziecko poprawnie wymawiało poszczególne głoski)
DLA DZIECI UTRWALAJĄCYCH GŁOSKI [s, z, c, dz]
„Zosia samosia” (fragment)
„Jest taka jedna Zosia,
Nazywa się Zosia Samosia,
Bo wszystko : „sama’, „sama”,
„sama!”
Ważna mi dama.
Wszystko sama lepiej wie,
Wszystko sama robić chce.” lub
„Placek Jacka”
„Oto mały Jacek,
Co wypiekał placek.
Placek owocowy,
Z lukrem cytrynowym.”
DLA DZIECI UTRWALAJĄCYCH GŁOSKĘ [ sz ]
„ Gruszki i muszelki”
SZA, SZA, Szymek ma,
SZE, SZE, muszle dwie
SZY, SZY gruszki trzy
SZU, SZU, wpadły mu
SZO, SZO, aż na dno. Lub
„ Koszyk Szymka”
U Szymka w koszyku
pyszności bez liku.
Mieszka tam szczypiorek z gruszką
I szpinak wraz z białą pietruszką.
Zielony groszek z puszki
I przepyszne pączuszki.
Szymek to wielki łakomczuszek,
Zjadł wszystko i boli go brzuszek.
DLA DZIECI UTRWALAJĄCYCH GŁOSKI [ś, ź, ć, dź ]
„Poziomka”
Na polanie w lesie
Tak powszechna wieść niesie
rosną niziutko w trawie
poziomki dojrzałe prawie.
Niektóre jeszcze zielone,
niektóre są już czerwone.
Nie mogą doczekać się Rózi,
Która włoży je do swej buzi. Lub
„Głodny ślimak”
Pod jesionem ślimak śpi.
O czym głodny ślimak śni?
O cieście z wiśniami?
O plackach z czereśniami?
O kanapkach? O śledziku?
O świeżutkim naleśniku?
Nie! O pysznych lodach śmietankowych!
DLA DZIECI UTRWALAJĄCYCH GŁOSKĘ [ k ] i [ g ]
„Gąska”
Gąska gęsim piórem pisze listy co dzień.
– A na czym je pisze?
– Na głębokiej wodzie.
Na głębokiej wodzie, na fali jeziorka
pisze gęsim piórem listy do gąsiorka.
DLA DZIECI UTRWALAJĄCYCH GŁOSKĘ [ f ] i [w]
Wiecie dzieci?
świat jest wielki
a na świecie same Felki.
Więc dla stópek – pantofelki,
a na obiad – kartofelki,
a do lodów są – wafelki,
a do pieca są – kafelki.(…) (frag.)
Naokoło wielki świat
a po środku, stoję ja:
nie kafelek, nie kufelek,
ani nawet pantofelek
stoję ja; po prostu Felek.