Artykuły

Zajęcia otwarte dla rodziców pt. "Na wielkanocnym stole"

Odkąd zetknęłam się z pedagogiką zabawy, wszelkie uroczystości przedszkolne stały się świętowaniem na różne sposoby z wykorzystaniem tejże pedagogiki. Zaczęłam preferować aktywne formy udziału dzieci, ich rodziców, rodzeństwa, babć i dziadków. To zdecydowanie ożywiło moje spotkania, których nie brakuje w ciągu roku.
Z kalendarza większych wydarzeń mających miejsce w mojej grupie (“zerówka”) pragnę zaprezentować zajęcie otwarte dla rodziców. Celem zajęcia było zapoznanie dzieci z tradycjami, zwyczajami i obrzędami związanymi z Wielkanocą. Moim zamierzeniem było włączenie rodziców do aktywnego uczestnictwa w zajęciu.
 
Na schodzących się rodziców już u wejścia czekało zadanie: dokończenie pisanki.. Wcześniej przygotowałam potrzebne przybory i materiały, rodzice mogli wykazać się inwencją twórczą podczas ozdabiania niedokończonej pisanki.
 
Rodzice chętnie przystępowali do zadania na początku trochę zdziwieni sposobem przywitania. W tym samym czasie razem z dziećmi zajmowaliśmy się odczytywaniem ukrytych wyrazów (np. mazurek, baranek, baba wielkanocna itp.). Rodzice z zainteresowaniem przysłuchiwali się, jak ich pociechy radzą sobie z czytaniem.
Następnie zaproponowałam dzieciom przygotowanie “stołu wielkanocnego”. Na papierowym stole dzieci zawieszały obrazki przedstawiające symbole wielkanocne jednocześnie podpisując je. Podczas przedstawiania poszczególnych symboli poprosiłam rodziców o wyjaśnienie ich znaczenia. Dzieci bardzo uważnie słuchały wypowiedzi rodziców.
 
Po tak trudnym zadaniu umysłowym poczuliśmy się zmęczenie i głodni, zaprosiłam rodziców do wspólnej zabawy pt. “Pieczenie ciasta”. Ustawiliśmy się w dużym kole i wspólnie z dziećmi naśladowaliśmy czynności związane z pieczeniem ciasta i porządkami. Rodzice podawali składniki i wszyscy mieszaliśmy je. Ile było śmiechu i zabawy szczególnie w momencie, gdy zaproponowałam “wycieranie rąk” w ubranie osoby stojącej obok.
Kolejnym elementem zajęcia było przedstawienie obrzędów związanych ze Świętami Wielkanocnymi (np. palmowa wielkanocna, święcenie pokarmów itp.). Rodzice wyjaśniali dzieciom znaczenie tych obrzędów, dzielili się własnymi przeżyciami.
 
Poprosiłam chętne mamy, aby zajęły się przygotowaniem małej kawki. Podczas poczęstunku oraz swobodnych rozmów rodzice wykonywali kolorowe kwiatki z krepiny (kwiatki wykorzystaliśmy następnego dnia do wykonania palmy wielkanocnej na spotkaniu z zajączkiem).
 
Dzieci w tym czasie pracowały pilnie w zespołach. Wyklejały kurczaczki, ozdabiały pisanki. Wykonane prace zawiesiłam w sali, posłużyły nam jako element dekoracyjny. Po wspólnym obejrzeniu prac i nagrodzeniu dzieci zabawiliśmy się w zabawę pt. “Pajęczyna”. Polegała ona na rzucaniu kłębka wełny i kończeniu zdania “Święta wielkanocne są.” (np. radosne, wesołe itp.). Ile było śmiechu, dzieci świetnie bawiły się widząc, jak ich mamy trudzą się z rozplątaniem pajęczyny.
 
Na pożegnanie zaprosiłam rodziców do “Bujanego walczyka”:
“Wszystkim pięknie dziękujemy
za wspólną zabawę.
Może znów się zobaczymy,
razem zatańczymy.
Raz w prawo, raz w lewo i w przód i w tył.
Byś długo pamiętał, żeś z nami był.”
 
Następnego dnia dzieci dzieliły się swoimi wrażeniami z imprezy.. Komentowały zachowanie rodziców, jeszcze raz wracały do wczorajszych przeżyć. Były radosne i zadowolone, że ich rodzice potrafią tak świetnie bawić się.
Rodzice chętnie przychodzą na imprezy i zajęcia, w których mogą aktywnie uczestniczyć. W tym roku już zorganizowałam szereg imprez i zajęć o podobnym charakterze. Obiecałam mamom, że razem z dziećmi wyjedziemy na piknik do leśniczówki świętować “Dzień Matki”.

Skip to content