Metody i strategie rozwijania twórczej postawy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoprzedszkolnym
TECHNIKI PARATEATRALNE
Przykłady zabaw rozwijających ekspresję twórczą, a jednocześnie uruchamiających myślenie i wyobraźnię:
– wprawki pantomimiczne – dzieci przedstawiają w parach lub samodzielnie różne sytuacje z życia np. chodzenie po lodzie, ubieranie się, chodzenie po polu minowym, przechodzenie po linie, wspinanie się na skałę.
– pomnik grupy – jedna osoba wchodzi do koła i przyjmuje charakterystyczną pozę. Grupa nadaje tytuł tej rzeźbie. Następna osoba dołącza do tej, która stoi na środku i dodaje swoją pozę do pierwotnej rzeźby. Grupa nadaje nowy tytuł. Ćwiczenie kontynuuje się tak długo, dopóki nie powstanie pomnik całej grupy.
– Maszyny – jeden z uczestników zabawy wychodzi na środek i zaczyna poruszać się jak maszyna. Kolejne dzieci dołączają do niego i ulepszają maszynę. Cała grupa stanowi jedną maszynę. Można też utworzyć mniejsze mechanizmy złożone z małych grupek.
– Technika zmiany ról – np. dziecku z objawami lęku w interakcjach społecznych organizujemy zabawę, w której ono będzie grało rolę nauczyciela, a nauczyciel przyjmuje na siebie rolę dziecka.
– Drama – zaangażowanie się w fikcyjną sytuację, “wczucie się” w postać, bycie nią i działanie jak ona. W dramie każdy odnosi sukces, nie jest to teatr, więc nie ma tu ról źle zagranych.
– Teatr palcowy – teatr, w którym dziecko samodzielnie na palcach swojej ręki rysuje główki różnych postaci, przedstawia różne sytuacje np. z domu, z bajek, z podwórka lub wymyślone opowiadania.
– Teatrzyk wyboru – nauczyciel z dziećmi wybierają temat, wybierają jedno dziecko, które samo wybiera sobie współaktorów i przydziela im role. Zabawa integruje grupę, daje możliwość pracy w zespole.
EKSPRESJA SŁOWNA MÓWIONA
Propozycje zabaw:
– czytanie bajek i baśni, przedstawianie niektórych scen za pomocą krótkich, swobodnych inspiracji
– przedstawianie wymyślonych scen z użyciem marionetek, kukiełek, zabawek
– gra w dziennik telewizyjny
– gry mimiczne /koledzy grają jakąś scenkę, inni opisują, interpretują, oceniają/
– nagrywanie na magnetofon wyuczonych piosenek, powiedzonek
– technika “burzy mózgów” J. Osborne – wytworzenie w krótkim czasie jak największej ilości pomysłów na dany temat
EKSPRESJA SŁOWNA PISANA
– technika swobodnych tekstów /w szkole/ – pisanie opowiadań, bajek, baśni, humorystycznych tekstów, dziecięcej poezji, korespondencji, układanie dialogów
– wpisy dzieci do kroniki grupowej, klasowej
– tworzenie łamigłówek, rebusów, rozwiązywanie anagramów
– ukrywanki, czyli zdania, w których dziecko odnajduje nowe wyrazy, grupowanie wyrazów pokrewnych, dobieranie synonimów
TWÓRCZA EKSPRESJA W PLASTYCE
Ciekawą metodą jest wiązanie sztuk plastycznych z ekspresją ciała, z muzyką i słowem. Ważne jest wykorzystywanie różnorodnych sposobów działania plastycznego dziecka:
– zachęcanie do zbierania ilustracji, reprodukcji o określonej tematyce
– prezentowanie i przedstawianie reprodukcji zgodnie z własnym gustem
– fotografowanie
– zwiedzanie muzeów
– poznawanie sztuki filmowej.
Korzystna jest jak największa różnorodność materiałów i jak najmniej banalne sposoby posługiwania się nimi /metoda malowanie dziesięcioma palcami, szmatką, watką, patykiem/.
TWÓRCZE METODY AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ I TAŃCA
Metoda opowieści ruchowej J.C. Thulin
Polega na tym, że nauczyciel przez odpowiedni dobór tematu wymyślonego przez siebie opowiadania, działa na wyobraźnię dziecka, skłaniając je do odtworzenia ruchem treści opowiadania, przedstawiania różnych sytuacji.
Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
Metoda ta prezentuje ruch rozwijający jako metodę pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych.
Metoda gimnastyki twórczej /ekspresyjnej/ R. Labana
Metoda ta nazywana jest metoda improwizacji ruchowej. Ważną rolę odgrywać tu będzie inwencja twórcza ćwiczących, ich pomysłowość, fantazja, doświadczenie ruchowe. W metodzie tej posługujemy się różnymi formami ruchu, tj.: odkrywanie, naśladowanie, inscenizacja, pantomima itp.
Praca szkolna K. Orffa
Twórca tej metody wyszedł z założenia, iż ćwiczenie gimnastyczne należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno – muzyczną oraz kulturą słowa. Głównym celem i zadaniem tej metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej.
Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
W metodzie tej eksponuje się naturalne formy ruchowe, z wyłączeniem baletu i technik sportowych. Główny tok zajęć polega na naśladownictwie ruchu prowadzącego, który nie tylko demonstruje ruch, ale jest również współćwiczącym, jest osobą wiodącą, ale pozostawia grupie wiele swobody.
TECHNIKI RELAKSACYJNE
Technika relaksacji według Jacobsona
Technika ta polega na przeplataniu dwóch stanów: napinania i rozluźniania mięśni w czasie zabawy.
Technika relaksacji według Wintreberta
Metode tę proponujemy wykorzystać podczas współpracy z rodzicami, gdyż główną rolę odgrywa tu relaksator /nauczyciel lub rodzic/ nawiązujący bezpośredni kontakt z dzieckiem. Relaksator sam wykonuje ruchy u dziecka. Zawsze wykonuje się ruchy prawej strony, potem lewej strony ciała.
Relaksacja oparta na treningu autogennym według A. Polender
Trening ten jest metodą oddziaływania na własny organizm i życie psychiczne polegającą na wyzwalaniu w sobie reakcji odprężenia i koncentracji oraz stosowania autosugestii. Relaksacja powinna być prowadzona w pozycji leżącej, w pomieszczeniu odizolowanym od hałasu.
PEDAGOGIKA ZABAWY
Nasuwa skojarzenia : coś co jest przyjemne, coś co wyzwala spontaniczność, coś co daje radość.
Repertuar zabaw zapewnia dobrowolność uczestnictwa, posługuje się różnorodnymi środkami wyrazu, uznaje niwelowanie lęku, a wzmacnianie motywacji.
METODA DOBREGO STARTU M. BOGDANOWICZ
Celem tej metody jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych /czucie ruchu/ i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno – motorycznej.